Pe data de 20 mai 2016, Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățămîntul Profesional (ANACIP) a semnat un acord de cooperare cu Agenția Germană de Asigurare a Calității (AQAS), în domeniul evaluării calității și acreditării în învățământul superior. Din partea ANACIP acordul a fost semnat de către președintele acesteia, Andrei Chiciuc, iar din partea AQAS, acordul a fost semnat de către directorul agenției, Doris Herrmann.       

În perioada 10-14 mai 2016, reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional şi membrii Consiliului de Conducere ANACIP au efectuat o vizită de studiu la ARACIP și ARACIS, instituţii omoloage din România. Această activitate s-a desfăşurat cu sprijinul Guvernului României şi al Agenţiei Austriece pentru Dezvoltare, în cadrul componentei de asigurare a calităţii proiectului Parteneriate pentru calitatea şi relevanţa învăţământului profesional tehnic în domeniul TIC din Republica Moldova”.

Miercuri, 13 aprilie 2016, în cadrul ședinței Guvernului a fost aprobată Metodologia de evaluare externă a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi acreditării programelor de studii și a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, superior și de formare continuă, elaborată de către Agenţia Națională de Asigurare a Calității în Învățămîntul Profesional, în conformitate cu prevederile Codului Educației. Prin implementarea Metodologiei, ANACIP va contribui la realizarea politicilor statului în domeniul asigurării calității serviciilor educaționale, contribuind la sporirea credibilității învățământului profesional național pe plan internaţional și pregătirea specialiștilor calificați, în corespundere cu standardele europene.

În scopul respectării prevederilor Codului Educației ce reglementează procedura de evaluare externă a calității, în speță articolul 113, alin.(4), „evaluarea externă a calităţii în învăţămîntul superior este realizată de către ANACIP sau o altă agenţie de evaluare a calităţii, înscrisă în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţămîntul Superior”, art. 114, alin. (7) „evaluarea externă în vederea autorizării de funcţionare provizorie sau acreditării se declanşează şi se desfăşoară conform metodologiilor elaborate de ANACIP şi aprobate de Guvern” și art.114 alin. (10) „decizia cu privire la autorizarea de funcţionare provizorie, la acreditare, neacreditare sau la retragerea dreptului de activitate a unei instituţii de învăţămînt superior sau de organizare a unui program de studii se adoptă de Guvern la propunerea Ministerului Educaţiei, în baza rezultatelor evaluării efectuate de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional”, Consiliul de Conducere al ANACIP a decis următoarele:

Cu peste 35 de ani de experienţă în domeniul învăţământului, premiantă a Ordinului Gloria Muncii – Elena Muraru, ex-prorector responsabil de activitatea didactică la Universitatea de Stat din Moldova, acum şefa Secţiei Formare Continuă în cadrul Universităţii, ne împărtăşeşte viziunea sa despre calitatea învăţământului superior din Republica Moldova şi nu numai.

Vă invităm să-l cunoașteți pe cel care a contribuit și continuă să pună umărul la promovarea culturii calității - profesorul universitar Petru Todos.

În toate posturile ce i-au fost încredințate, a contribuit activ la perfecționarea procesului educațional, orientat spre pregătirea inginerilor de înaltă calificare. A efectuat un șir de cercetări științifice valoroase, care s-au materializat în 112 articole şi rapoarte ştiinţifice, 12 manuale şi monografii și 5 brevete. Este unul dintre inițiatorii promovării relațiilor frățești de colaborare cu instituțiile de profil din România și alte țări.

   Stimată dna Izmailova, povestiți-ne succint despre experiența dvs. profesională până la momentul când ați devenit directorul Agenției „Росаккредагентство”.

În anul 1988, am absolvit Universitatea de Stat ceceno-ingușă L.N. Tolstoi, specialitatea limbă și literatură rusă, cu calificarea: filolog, învățător de limbă și literatură rusă.

În 1988, mi-am început activitatea didactică în Republica Ingușetia și am parcurs drumul de la învățător  de limba și literatura rusă până la director al unei școli din mediul rural.

Povestiți-ne pe scurt parcursul istoric al ARACIS. Puteți trece în revistă etapele de dezvoltare a ARACIP, a angajaților și evaluatorilor săi, precum și a mediului universitar.

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, denumită în continuare ARACIS, a fost înființată în anul 2005 prin Ordonanța de urgență (OUG) nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației pentru evaluarea externă a calitatii educației. OUG 75/2005 a fost aprobată, cu modificări, prin Legea 87/2006. Ulterior, Legea 87/2006 a mai fost modificată prin proceduri legislative succesive care au vizat, în principal, chestiuni organizatorice sau procedurale referitoare la efectele evaluărilor externe pentru furnizorii de învățământ superior, dar care nu au afectat misiunea agenției sau independența acesteia.